LAG DITT EGET SPISEBORD

Når vi skulle velge spisebord til det nye huset vårt så stod valget mellom to bord. Det var ett fra Ygg & Lyng og ett fra Home Factory. Begge lå på rundt 10-14.000,- og det kunne vi rett og slett ikke ta oss råd til. Derfor valgte jeg heller å lage et lignende selv, som ble en nydelig kombinasjon av de to bordene jeg ønsket meg, og til den nette sum av ca. 2000,-. Det kaller jeg et godt valg! 😉

Flere av dere har etterlyst oppskrift på spisebordet jeg lagde tidligere i sommer. Jeg har ikke tatt steg for steg bilder, for jeg trodde ikke interessen rundt bordet kom til å bli så høy, men jeg skal prøve å forklare så godt som mulig. Er det noe uklart så er det bare å spørre meg, så skal jeg hjelpe dere 🙂 

Du lager det på målene du ønsker. Mitt er 266 cm langt, ca. 91 cm bredt og 75 cm høyt. 

AV MATERIALER TRENGER DU: 

 2 x benkeplater av heltre furu (jeg kjøpte disse).
 48 x 98 lekter til bordbein. Du trenger ca. 6 meter. 
 Vanlig planker til å støtte under bordet. Du trenger ca. 5 meter.
 Ønsket interiørbeis 
 Matt Osmo hardvoksolje

AV VERKTØY TRENGER DU: 

 Bordsag
 Drill
 Målebånd/tommestokk
♥ Lange og korte skruer
 Fint pussepapir
♥ Eventuelt pussemaskin (da går pussejobben fortere)
♥ Pensel

SLIK GJØR DU:

1. Det første du må gjøre er å kappe til bordplatene i ønsket bredde og lengde. Jeg ville beholde lengden på platene, så jeg måtte bare kløyve vekk litt av dybden på begge bodplatene for å få den bordbredden jeg ønsket. Til dette trenger du en god bordsag som kan kløyve plater. Eventuelt hør på byggebutikken du handler om de kan hjelpe deg med det. Stikksag eller sirkelsag kan også fungere om du er ekstremt stø på hånden. Jeg kløyvet av ca. 15 cm på hver bordplate slik at de ble på 45 cm hver. 

2. For at bordplata skal få myke kanter må man pusse og runde ned kantene rundt hele bordet. Jeg pusset ikke på kantene som skulle inn mot hverandre der hvor “sprekken” i bordet skal være, for den ville jeg ha markert. Puss derfor godt over kantene som blir ytterkantene slik at de får en avrundet finish. Jeg pusset også lett over hele bordplata for å fjerne eventuelle løse trefibre slik at det ikke skal flasse av senere eller gi noen flis. 

3. Nå skal du kappe beina til bordet. Da bruker du 48 x 98 lekter. Kapp 4 lengder på 72 cm og 4 lengder på den bredden du vil ha bordbeinene på. Jeg kappet de på 51,5 cm. 

4. Skru så sammen bordbeina slik at de danner en ramme. Lengdene på 72 cm skal være på “yttersiden” av ramma, og lengdene på 51,5 cm skal skrus mellom lengdene på 72 cm. 

5. Du velger selv om du vil beise bordet før eller etter det er skrudd sammen. Jeg beiset før. Jeg la to strøk interiørbeis i fargen “kullsort” og to støk med matt Osmo hardvoksolje etterpå for å gjøre bordet mer slitesterkt. 

6. Legg så bordplatene flatt på gulvet slik de skal ligge, med det mellomrommet du ønsker i midten. Skru så fast beinarammene der du ønsker på bordet. Tilpass etter hvilke stoler du har, og hvordan de skal stå inntil bordet senere. Skru GODT med skruer, men pass på at de ikke går igjennom bordplaten og lager stygge hull i bordet. 

7. Når du har skrudd på beinrammen på begge sider av bordet så kapper du til støtteplankene som skal under bordet, mellom beina. Her må du måle til slik at du får riktig lengde alt ettersom hvor du har plassert beina, lengden på bordet osv. Da tar du enkelt et mål fra innerkant av bordbein 1 til innerkant av bordbein 2, så vet du hvor lange søtteplantene skal være. Skru så godt fast en støtteplanke på hver bordplate. Husk også å sku de fast i beinrammene. 

 8. Da er bordet ferdig! Husk å sett under gode møbelknotter for å beskytte gulvet 🙂 

Håper fremgangsmåten hjelper mange å lage flotte spisebord! Ha en fin kveld.

10 kommentarer

Siste innlegg