marenaab

Hverdagen, interiør, diy-tips og annet.

diy fjærpynt

  • 01.05.2017 - 09:36

  • Hvor søt er ikke denne "drømmefangeren"? Perfekt på barnerommet :-) Den er utrolig enkel å lage, og så dekorativ!

    DU TRENGER:

    En drivved pinne Sytråd Treperler Fjær Limpistol 

    1. Start med å knyt på så mange tråder du ønsker bortover pinnen. Pass på å ha litt lengde på trådene slik at du kan tilpasse dette senere. 

    2. Tre så på treperlene på alle trådene.

    3. Knyt deretter fast fjæra i tråden og legg en liten dert med lim i toppen før du trer perlen på fjæra. 

    4. Gjør dette videre med alle trådene. Knyt i litt ulike høyder. 

    5. Knyt så fast en opphengstråd. Ferdig! 

    Håper du likte oppskriften og vil prøve deg på denne enkle "drømmefangeren" :-) 

    Diy bokmerker

  • 28.04.2017 - 10:38
  • Her kommer en oppskrift på hvordan du enkelt kan lage dekorative bokmerker. De er virkelig supersøte og ikke minst dekorative. Det beste av alt er at dette lille diy-prosjektet er gjort på ca. 10 minutter. Bokmerkene egner seg utmerket som gaver til noen du er glad i også. Lag personlige bokmerker til hele familien da vel! :-) 

    DU TRENGER: 

    Stoff
    Garn
    Litt tykt papir
    Limpistol
    Saks

    SLIK GJØR DU:

    1. Begynn med å klipp til ønsket størrelse på papiret. Jeg klipte ut en bit fra omslaget til et gammelt magasin som hadde litt tykkere og stivere papir enn et vanlig kopiark. 

    2. Lim så fast papirbiten i stoffet. Brett inn den ene kanten på stoffet og lim så på baksiden av papiret. 

    3. Brett så inn bunnen på stoffet og lim fast. Gjør det samme på den andre siden (toppen) også. 

    4. Brett så inn kanten på langsiden. Pass på her at kantene flukter når du legger stoffbiten over til andre bretten. 

    5. Lim så fast langs kortsiden i bunn og langs hele langsiden. 

    6. Nå skal du lage dusken til bokmerket. Klipp ut en annen bit av det litt tykke papiret og brett dobbelt slik at du får en åpning i bunn. Surr så på garn rundt papirbiten. Når du har surret nok garn rundt papirbiten så trer du en tråd under garnet og knyter i topp. 

    7. Legg så en saks mellom åpningen på papirbiten og klipp garnet i bunn. Trådene dine henger nå sammen i toppen der du knøt i en tråd. 

    8. Fjern papirbiten og knyt så en tråd rundt dusken ca. 1 cm ned fra toppen. Klipp så av de lange trådene. NB: behold lengde på trådene i toppen. Dusken er da ferdig. 

    9. Knyt så sammen tråden i toppen og klipp av slik at den blir ca. 1-2 cm lang. Dette er tråden som skal limes fast i bokmerket. Legg så tråden inn i åpningen på den åpne siden og lim sammen. Ferdig! 

    Håper du likte oppskriften og vi prøve deg på å lage bokmerker! :-) 

    Diy veggpynt av drivved og silkeleire

  • 26.04.2017 - 08:57
  • For litt siden så lagde jeg denne fine veggpynten til stua. Jeg synes den passet så godt inn i dette hjørnet, og det var virkelig deilig med en liten forandring på veggen. Denne veggpynten er noe alle kan klare å lage, og det beste av alt er at den nesten er gratis. 

    DETTE TRENGER DU: 

    ♥ En drivved pinne ♥ Tråd i ønsket farge ♥ Stjerner laget av silkeleire, oppskrift her

    SLIK GJØR DU:

    1. Start med å lage en løkke på tråden og tre den på pinnen.

    2. Stram så til.

    3. Fest på så mange tråder du ønsker bortover på pinnen. Lengden på trådene har ikke noe å si enda, men pass på at de er lange nok. Knyt også fast en tråd i hver ende av pinnen som pynten skal henge i. 

    4. Når du har festet på alle trådene begynner du å knyte på stjernene. Lag knuten på baksiden og knyt i den høyden du vil ha stjernene. 

    5. Fortsett å knyt på stjerner i ulike høyder. 

    6. Når alle stjernene er knytt på skal det se omtrent slik ut. Lim så fast knuten bak på stjernene med en limpistol. Heng så veggpynten opp på veggen og dander stjernene pent. Ferdig! 

    Håper du likte oppskriften ♥

    Slik lager du silkeleire

  • 25.04.2017 - 09:14
  • Silkeleire er helt supert å lage pynt av. Deigen er utrolig enkel å jobbe med og blir helt hard når den er tørr. Den kan også males over med hobbymaling om man ønsker det, men jeg synes den har en fin farge slik den er. Det beste med hjemmelaget silkeleire må være at den nesten er gratis å lage. 

    SLIK LAGER DU SILKELEIRE:

    ♥ En koppdel maisennamel 
    ♥ To deler fint bordsalt
    ♥ To deler kaldt vann

    Hell vannet i en kjele og tilsett maisennamelet. Rør dette godt sammen før du så tilsetter saltet. Sett på varmen på plata og rør hele tiden til det får en stadig tjukkere konsistens. Jeg brukte en slikkepott til dette og det fungerte bra. Når det har kokt inn til en deig er den ferdig. 

    Legg så deigen over på et bakepapir på benken og klem den ganske flat. På denne måten kjøles den fortere ned. Når deigen er avkjølt strør du litt maisennamel på benken og elter deigen i dette på samme måte som med en bolledeig. Hvis deigen fortsatt er litt klissete så knar du inn litt mer maisennamel. 

    Når du er fornøyd med konsistensen på deigen så er det bare å begynne å forme den slik du ønsker. Jeg kjevlet den flat og trykte ut stjerner ved hjelp av en pepperkakeform. Hullene trykte jeg ut med sugerør. 

    Figurene kan enten lufttørke eller tørkes i ovnen på 100 grader i ca. 1 time med ovnsdøra på gløtt. 

    Kos deg med silkeleiren og bruk fantasien til å skape noe fint ♥

    Sy en oppbevaringspose

  • 24.04.2017 - 22:34
  • Her kommer oppskriften på oppbevaringsposen jeg postet bilder av tidligere. Denne er utrolig enkel å sy, og helt perfekt for deg som kanskje er nybegynner på symaskinen. Denne er kan romme alt mulig. Barneleker, klær, poser, sko, ja bare fantasien setter grenser. 

    1. Begynn med å klipp til stoffbitene du trenger. Den rosa delen ligger dobbelt med en brettekant i bunn, dette er altså ett stykke stoff. Målet på denne når den er brettet er bredde 38 cm x høyde 28 cm. Dette er til den nederste delen av oppbevaringsposen. Klipp så til toppstykkene. Her klipper du to enkle biter med bredde 38 cm x høyde 20 cm. Til slutt klipper du til foret som skal på innsiden av posen. Legg stoffet dobbelt og klipp med brettekant i bunn slik at du får èn lang stoffbit. Målet på denne brettet dobbelt skal være bredde 38 cm x høyde 96 cm. Velg gjerne størrelse selv på oppbevaringsposen din, her finnes det ingen fasit :-)

    2. Sy så sammen ytterstoffene rette mot rette på begge kortsider. 

    3. Deretter syr du sammen inner- og ytterstoff rette mot rette på begge langsider. Kortsidene skal stå åpne.

    4. Når inner- og ytterstoff er sydd sammen så vrenger du tilbake til rettsiden. Press så sømmene med strykejern. Det skal da se slik ut som på bildet over. 

    5. Legg ytterstoffene rette mot rette og sy opp begge langsidene. La det stå igjen ca 5 cm i toppen for å kunne brette ned kantene som er til båndet senere.  

    6. Brett så ned kanten på kortsiden to ganger og press denne så den holder formen. Gjør dette på begge sider. 

    7. Sy så en søm langs kanten på bretten slik at du får et hulrom i midten av bretten til båndet som skal tres inn senere. 

    8. Legg så rette mot rette og sy sammen den siste cm som eventuelt er igjen på toppen av langsiden. 

    9. Når du er ferdig med å sy sammen alt over skal det se slik ut. 

    10. Tre så inn ønsket bånd med en sikkerhetsnål. Her brukte jeg et silkebånd. 

    11. Når båndet er tredd i så knyter du båndene sammen på hver ende. Ferdig! 

    Håper du likte oppskriften og vil prøve deg på å sy en oppbevaringspose! :-) 

    Slik lager du et dukkehus

  • 22.04.2017 - 23:39
  • I fjor bestemte jeg meg for å lage et dukkehus helt fra bunnen av som vi kunne gi i gave til niesa vår i navnedagen hennes. Det var et utrolig morsomt og spennende prosjekt som jeg puslet med i mange måneder. Dette er noe alle kan klare med en god dose tid og tålmodighet. Jeg lagde dette over flere kvelder og noen hele dager, og det tok vel ca rundt 3-4 måneder før det var helt ferdig. Det er mye småpirk og detaljer som tar tid, men gud så gøy! Håper dette kan inspirere flere til å prøve seg på et slikt prosjekt! :-) 

    DETTE TRENGER DU AV VERKTØY: 

     Bordsag, stikksag og spikerpistol
     Drill med lite bor (på tykkelse med en grillpinne)
     Skarp saks
     Liten hagesaks
     Baufil
     Håndsag
     Små sparkelspader
     Skjæreplate og skjærelinjal
     Tapetkniv
     Grovt og fint sandpapir
     Superlim, hobbylim, limpistol (masse lim!) og sterkt bygglim (feks. tec 7)

    DETTE TRENGER DU AV MATERIALER: 

     Plater i tre  (dette er til selve huset, så de må være solide)
     Trepinner​ (til gulv og vinduslister)
     Brede ispinner (til takstein)
     Liten vinkellist (til toppen av taket og utvendige hushjørner)
     Tynn flat pyntelist (til å dekke stygge kanter på baksiden av huset mellom etasjene, taksider og bunnsider)
     Tynn flat pyntelist ca. 1 cm bredde (tynne til taklister, gulvlister, innvendig vinduslister og dørkarmer)
     Rund list i to tykkelser (til søyler og rekkverk)
     Grillpinner (til sprosser og rekkverksspiler)
     Kvist og sperregrunning (viktig å bruke før du maler)
     Maling 
     Sparkel 
     Malerfug (viktig at den er overmalbar!)
     God maskeringsteip
     Tapet eller dekorpapir
     Tynn, solid hobbypapp 

    SLIK GJØR DU - UTVENDIG:

    1. Begynn med å finne ønsket utvendig mål på huset ditt (mitt er ca. d: 40 cm, b: 80 cm, h:100-120 cm). Her trenger du èn bunnplate, to sideplater, èn fremsideplate og to takplater (den ene platen skjæres det en åpning i slik som på bildet over). Så finner du ut mål på hver enkelt del før du tegner opp og skjærer ut med bordsag for å få rette, pene vinkler og kanter. Tegn deretter opp der du ønsker vinduer og dører og skjær så dette ut med stikksag. Vær nøye her slik at det blir så rette kanter som mulig. Skyt så sammen delene med en spikerpistol for best resultat. NB: Vær obs på at ingen spiker stikker ut på undersiden av huset. Kjenner du spikerhodene under bunnplaten vil en løsning være å lime på en ny tynnere bunnplate under huset, slik at det ikke skraper opp gulv eller bord der det skal stå.

    2. Nå trenger du to tynnere plater som skal være etasjene i huset. Skjær disse til slik at de passer inn og skyt fast med spikerpistol fra utsiden av huset. 

    3. Videre trenger du en tynn plate til som skal være romdeler i 2. etasje. Tegn opp der du ønsker å ha dør og skjær ut med stikksag. 

    4. Du trenger så en plate som skal være tak over terrassen. Mål opp, tegn og kapp til. Mål også opp søyler av den runde lista. Skyt så fast disse delene med spikerpistol. Takplata skyter du fast fra innsiden av huset, og søylene skyter du fast fra under bunnplata og toppen av takplata. 

    5. Når hele huset er satt sammen må alle spikerhull og andre ujevnheter sparkles over. Følg anvisningen på sparkelen du bruker før du pusser over for best mulig resultat. Puss gjerne lett over alle flater på huset for å få en penest mulig flate før du maler. 

    6. Nå kan du sette i gang å male! Bruk kvist og sperregrunning først, gjerne to strøk. Mal deretter i ønsket farge. 

    7. Så kommer ispinnene inn. Her må du klippe av tuppen på ispinnene og lime disse på med limpistol. Her må du smøre deg med god tålmodighet, for dette er ikke gjort på èn time. Pass på å få en rett ytterkant - det skal nemlig limes på pyntelister rundt taket til slutt. Når all taksteinen er limt på plass, limes en vinkellist på toppen av taket med bygglim for å gi taket en fin avslutning i topp. Mal så taket i ønsket farge.

    8.
     Klipp så til utvendige lister til vinduene og inngangsdøra av trepinnene med hagesaks. Det samme gjør du med sprossene som lages av grillpinner. Mal alle delene før du limer det på plass. Husk også å mal inni vinduskarmen før du limer på sprossene. Trepinnene limer du fast med limpistol og sprossene limer du fast med superlim.

    9. Nå kan du begynne på rekkverket på terrassen. Her er rekkverkssprossene grillpinner og gelenderet en mindre rund list. Mål opp og klipp/sag til. Her er baufilen fin å bruke til den runde lista og hagesaksa fin til grillpinnene. Når du har målt opp avstand mellom sprossene så borrer du små hull i terrassegulvet og tilsvarende hull på undersiden av gelenderet. Lim så så sprossene inn i hullene på gelenderet. Mal rekkverket før du limer det på plass. Så limer du sprossene fast i gulvet. Her brukte jeg superlim nedi hullene jeg boret og presset sprossene nedi. Lim gelenderet godt inntil husvegg og søyler slik at det sitter godt.

    10. Når du er helt ferdig med utsiden av huset kan du legge på pyntelister på alle stygge kanter og hjørner utvendig. Her bruker du vinkellister på hjørnene og de flate tynne listene rundt bunn av huset, mellom etasjene, rundt taket osv. Fug deretter alle sprekker og mal så over til slutt for et jevnt resultat. 

    Da er utsiden ferdig! :-)

    SLIK GJØR DU - INNVENDIG:

    1. Begynn med gulvet som lages ved å lime på trepinnene med limpistol på gulvplatene. Når alle gulv er på plass males de i ønsket farge. 

    2. Mal så veggene og taket i ønskede farger. Husk å bruk kvist og sperregrunning først. Vil du ha tapet på veggen kan du bruke tapetrester eller pent papir fra hobbybutikken. Dette kan du lime på med tapetlim eller hobbylim/trelim. Pass på at det ikke blir luftbobler når du limer på dette. Et smart triks er å gå over tapetet med et bankkort for å presse ut alle luftboblene. 

    3.
     List så rundt alle vinduer, gulv, tak og døråpninger med en tynn list. Ta nøyaktige mål, klipp til med hagesaks og sjekk at alt stemmer før du maler og limer det på plass med limpistol. Puss gjerne over endene på listene før du maler for å unngå at det er små fliser og ujevnheter. Når listene er limt på plass kan du gjerne fuge forsiktig med malerfug mellom sprekker.

    4. Lag gulvet på badet av hvit hobbypapp. Skjær pappen til èn og èn flis i ønsket størrelse på skjærebrett med skjærelinjal og en skarp tapetkniv. Når du så limer på flisene på gulvet er det viktig å få ca. samme mellomrom mellom de. Til dette kan du bruke en vanlig linjal å plassere mellom flisene mens du limer de på. Når alle flisene er på plass fuges alle sprekker med malerfug før du til slutt maler over med ønsket farge.

    Da er dukkehuset helt ferdig. Det mangler bare innredning og møbler, og dette tenker jeg å lage et eget innlegg om senere, eventuelt dele inn i flere innlegg. Da tenker jeg å vise litt steg for steg hvordan de ulike møblene er laget og hva de er laget av :-) Håper du likte innlegget og fikk lyst til å prøve deg på et eget dukkehus. 

    TIPS PÅ VEIEN:

    Bruk det du har, og det du finner. Tenk at alt du ser kan brukes i dukkehuset på en eller annen måte.

    Lim ting GODT og vær nøye på små biter og spisse kanter om mindre barn skal leke med det.

    Vær så nøye som mulig. Da blir du også mer fornøyd med resultatet!

    Kjøp inn mengder med lim til limpistolen, da det fort går med flere titalls patroner.

    Har du ikke alt av verktøy så spør en venn!

    ♥ Ikke ha dårlig tid når du skal sette i gang med å lage dukkehuset. Kos deg med arbeidet over tid! 

    Lykke til! 

    Diy oppbevaringspose

  • 22.04.2017 - 13:00
  • Hei og god lørdag! Her skal jeg og voffsen snart ut å gå en tur før det blir eksamensjobbing resten av lørdagen. Tilbake til overskriften - jeg har fått helt sydilla om dagen og har sydd masse søte klær til niesa vår på 1,5 år. Det er så koselig å sy klær og annet til lille snuppa, så jeg har sydd nærmere en uke i strekk. Det er jo ikke lett å stoppe når det er så gøy! :-) 

    Under ser dere en søt oppbevaringspose jeg sydde i går. Denne tenkte jeg å dele oppskriften på til uken, så følg med om du har planer om å sy i nærmeste framtid. Den er utrolig enkel å lage og kan brukes til mange formål. 

    Ha en fin dag i solen!