marenaab

Hverdagen, interiør, diy-tips og annet.

Sy en oppbevaringspose

  • 24.04.2017 - 22:34
  • Her kommer oppskriften på oppbevaringsposen jeg postet bilder av tidligere. Denne er utrolig enkel å sy, og helt perfekt for deg som kanskje er nybegynner på symaskinen. Denne er kan romme alt mulig. Barneleker, klær, poser, sko, ja bare fantasien setter grenser. 

    1. Begynn med å klipp til stoffbitene du trenger. Den rosa delen ligger dobbelt med en brettekant i bunn, dette er altså ett stykke stoff. Målet på denne når den er brettet er bredde 38 cm x høyde 28 cm. Dette er til den nederste delen av oppbevaringsposen. Klipp så til toppstykkene. Her klipper du to enkle biter med bredde 38 cm x høyde 20 cm. Til slutt klipper du til foret som skal på innsiden av posen. Legg stoffet dobbelt og klipp med brettekant i bunn slik at du får èn lang stoffbit. Målet på denne brettet dobbelt skal være bredde 38 cm x høyde 96 cm. Velg gjerne størrelse selv på oppbevaringsposen din, her finnes det ingen fasit :-)

    2. Sy så sammen ytterstoffene rette mot rette på begge kortsider. 

    3. Deretter syr du sammen inner- og ytterstoff rette mot rette på begge langsider. Kortsidene skal stå åpne.

    4. Når inner- og ytterstoff er sydd sammen så vrenger du tilbake til rettsiden. Press så sømmene med strykejern. Det skal da se slik ut som på bildet over. 

    5. Legg ytterstoffene rette mot rette og sy opp begge langsidene. La det stå igjen ca 5 cm i toppen for å kunne brette ned kantene som er til båndet senere.  

    6. Brett så ned kanten på kortsiden to ganger og press denne så den holder formen. Gjør dette på begge sider. 

    7. Sy så en søm langs kanten på bretten slik at du får et hulrom i midten av bretten til båndet som skal tres inn senere. 

    8. Legg så rette mot rette og sy sammen den siste cm som eventuelt er igjen på toppen av langsiden. 

    9. Når du er ferdig med å sy sammen alt over skal det se slik ut. 

    10. Tre så inn ønsket bånd med en sikkerhetsnål. Her brukte jeg et silkebånd. 

    11. Når båndet er tredd i så knyter du båndene sammen på hver ende. Ferdig! 

    Håper du likte oppskriften og vil prøve deg på å sy en oppbevaringspose! :-)